Jadi apakah yang BOLEH dalam mengajar anak membaca
mengikut kaedah fonetik? Membaca mengikut kaedah fonetik melibatkan
proses awal berikut; Memperkenalkan bunyi secara sistematik
- anak-anak perlu tahu bunyi huruf – iaitu dapat menyebut bunyi dan ingat bunyi huruf yang diajarkan
- anak-anak perlu kenal huruf – iaitu bentuk, rupa dan cara tulis huruf tersebut
- anak-anak dapat mengaitkan huruf yang dilihat dengan bunyi yang berkaitan.
Kanak-kanak
seawal usia 3 tahun dapat mengecam dan membezakan bunyi-bunyi dan
bentuk-bentuk pada usia ini. Oleh itu dengan teknik yang betul anak-anak
dapat mengenal bunyi dan mengaitkan bunyi tersebut dengan bentuk huruf
yang ditunjukkan dengan cepat. Anak-anak dapat menyebut bunyi ‘aa’
apabila melihat huruf ‘a’ (nama huruf ‘ei’) dan bunyi ‘ii’ apabila
melihat huruf ‘e’. Sehubungan itu, apabila anak-anak melihat huruf
‘ani’, dia akan menyebut bunyi ‘aa’ ‘nn’ ‘ii’ (iaitu bunyi ani) bukannya
‘ei’ ‘en’ ‘ai’ (bunyi enai).
Beberapa teknik
mengajar bunyi boleh dilakukan oleh ibu bapa tetapi kaedah asosiasi
adalah yang terbaik. Melalui kaedah asosiasi, bunyi ‘aa’ tersebut boleh
dikaitkan dengan aksi terkena api. Sakitkan? Jadi buat aksi orang
terkena api sambil menjerit ‘aaaaaaa panasnya!’ Melalui asosiasi ini
anak dapat mengingat dan menyebut bunyi dengan lebih berkesan, cepat dan
berkekalan. Ikutilah kursus-kursus Bacalah Anakku atau rujuk buku
panduan siri cepat membaca Bacalah Anakku.
Sebaik-baiknya
ibu bapa tidak perlu memperkenalkan semua bunyi sekaligus. Memadai
hanya beberapa bunyi asas terlebih dahulu. Sila dapatkan siri cepat
membaca Bacalah Anakku yang telah disusun secara sistematik dalam
pemilihan bunyi-bunyi huruf yang sesuai terlebih dahulu. Dengan mengikut
susunan siri ini, anak dapat menguasai bunyi dengan lebih teratur dan
berkesan. Oleh sebab laras bahasa Melayu terbina daripada gabungan huruf
konsonan dengan huruf vokal ‘a’ ‘i’ dan ‘u’ lebih kerap, wajarlah
bunyi-bunyi ‘a i u’ diperkenalkan dahulu. Lebih-lebih lagi bunyi-bunyi
ini lebih senang disebut oleh kanak-kanak. Seterusnya bunyi-bunyi
konsonan lain diperkenalkan satu persatu , contohnya ‘b’ ‘n’ ‘m’ ‘s’ dan
‘k’.
Seterusnya, dengan berpandukan siri cepat
membaca Bacalah Anakku, ajar anak-anak membaca gabungan huruf konsonan
dan vokal yang diajarkan , contohnya ‘b’ dan ‘a’ ‘i’ dan ‘u’ untuk
membaca ‘ba’ ‘bi’ dan ‘bu’. Melalui kaedah fonetik, anak-anak tidak akan
mengeja ‘ba’ menjadi “ba” ; tidak juga menghafal suku kata ‘ba’; tetapi
mereka membaca dengan menggabung-gabungkan bunyi ‘beh’ (bagi huruf ‘b’)
dan ‘aa’ (bagi huruf a )kalai naidu
http://readnetwork.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan